Menu Zamknij
Jak ustawić lampy błyskowe

Niewątpliwie lampy błyskowe to znakomite narzędzie pracy każdego studia fotograficznego.
Oto, co daje im przewagę nad źródłami światła ciągłego:

  1. Gigantyczna moc błysku pozwala na pracę przy niskiej czułości ISO i jednocześnie dowolnie domkniętej przysłonie obiektywu.
  2. Siła światła umożliwia odizolowanie planu od światła zastanego, np. z oświetlenia użytkowego czy pochodzącego z okien.
  3. Szybkość błysku zamraża scenę jeszcze lepiej niż krótkie czasy ekspozycji, co przekłada się na niemal 100% zdjęć nieporuszonych.
  4. Wysoki współczynnik CRI ułatwia korektę balansu bieli, zapewniając wierną kolorystykę skóry modeli oraz ubrań.
  1. Nadajnik: Załóż na „sanki” lampy błyskowej w aparacie nadajnik sterujący lampami. Każda marka lamp błyskowych posiada właściwy sterownik.
  2. Kanał komunikacji: Ustaw w każdej lampie ten sam kanał komunikacji, jaki jest ustawiony na nadajniku. Zazwyczaj kanały oznaczone są literami CH (od słowa „channel” – kanał z ang.).
  3. Grupa: Ustaw na każdej lampie grupę. Zazwyczaj są to kolejne litery alfabetu lub liczby.

Następnie w aparacie fotograficznym ustaw:

  • Balans bieli: na światło błyskowe.
  • Czas ekspozycji: w przypadku migawki mechanicznej na 1/200 s.
    Można też korzystać z migawki cichej elektronicznej, jednak musi to być migawka elektroniczna centralna, dostępna w niektórych modelach aparatów.
    Prostsze migawki elektroniczne nie będą współpracować z lampą błyskową.
  • Czułość ISO: w większości przypadków wystarczy ISO 100, dające najlepszą jakość zdjęć.
    Przy korzystaniu z lamp błyskowych rzadko występuje potrzeba podnoszenia ISO.
  • Przysłona: ustaw na zaplanowaną wartość w zależności od oczekiwanej głębi ostrości.

Po wstępnym ustawieniu schematu oświetleniowego wykonaj zdjęcie próbne.
Prawidłowość ekspozycji można ocenić, posługując się podglądem na ekranie aparatu lub komputera.
W razie potrzeby można zmniejszyć lub zwiększyć moc lamp za pomocą nadajnika na aparacie.
W ostateczności można też zmieniać wartość ISO, o ile jego nadmierne zwiększenie nie powoduje istotnego zaszumienia zdjęcia.

Można też skorzystać ze światłomierza światła błyskowego, który pomoże dobrać właściwą moc lamp względem ustawionej wartości przysłony.

Warto wykonać jedno zdjęcie z sesji zawierające w kadrze szarą kartę, co pozwoli na późniejszą precyzyjną korektę balansu bieli podczas wywoływania plików RAW.

Kiedy wszystko jest już ustawione, wykonaj jedno zdjęcie, aby sprawdzić, czy lampy błyskowe działają prawidłowo:

  • Wyłącz nadajnik lamp i zrób zdjęcie. Jeśli kadr będzie całkowicie czarny, a obraz pojawi się tylko wtedy, gdy lampy błyskają, oznacza to, że całe światło pochodzi jedynie z lamp błyskowych.
  • Jeśli przy wyłączonych lampach widać coś w kadrze, przemyśl zaciemnienie studia, wyłączenie światła użytkowego lub zastosowanie niższego ISO czy bardziej przymkniętej przysłony. To ważne, aby przypadkowe światło zastane nie wpłynęło na układ świateł i cieni ani na rejestrowany przez aparat kolor.

Zobacz też