Co wybrać w studiu, światło ciągłe czy błyskowe?
W świecie fotografii, wybór odpowiedniego źródła światła jest kluczowy dla osiągnięcia pożądanych efektów.
Dwa główne rodzaje światła stosowane w studiach fotograficznych to światło błyskowe i ciągłe.
Każde z nich ma swoje unikalne zalety i wady, które warto rozważyć przed podjęciem decyzji.
Światło błyskowe:
Plusy światła błyskowego:
- Mocne i skoncentrowane światło:
Błyskowa lampa dostarcza intensywne światło, które jest idealne do precyzyjnego oświetlenia obiektu.
Można łatwo kontrolować intensywność i kierunek światła, co daje dużą elastyczność w kreowaniu zdjęć. - Krótki czas trwania błysku:
To oznacza, że można zamrozić ruch obiektu nawet przy szybkich akcjach.
Jest to nieocenione w fotografii sportowej lub portretowej i reklamowej, gdzie chcemy uniknąć rozmycia ruchu fotografowanych obiektów, oraz poruszenia aparatu. - Niska emisja ciepła:
W przeciwieństwie do światła ciągłego, lampy błyskowe generują minimalne ciepło, co jest korzystne w przypadku długich sesji fotograficznych. - Komfort pracy z modelami:
Błysk lamp, pomimo swojej mocy trwa tak krótko, że nie jest męczący dla fotografów ani dla modeli.
Zatem jeżeli chcesz pracować z różnymi wartościami nastaw aparatu, zwłaszcza bardziej przymkniętą przysłoną i niskim ISO, ilość potrzebnego światła ciągłego będzie tak duża, że Twoi modele będą mrużyć oczy i zachowywać się mało naturalnie na planie zdjęciowym.
W przypadku błysku ten problem całkowicie odpada. - Odseparowanie od światła zastanego:
Lampa błyskowa jest na tyle silnym źródłem światła, że po ustawieniu ekspozycji aparatu, dostosowanej do mocy błysku, inne źródła światła takie jak lampy na suficie, światło z okien monitorów itp. Zwyczajnie znika, ponieważ jest za słabe, aby konkurować z błyskiem.
Zatem można wykonać zdjęcie w 100% planując kierunkowość, charakter i kolor światła, fotografując nawet w jasnych pomieszczeniach. - Możliwość używania bardzo dużych wartości przysłony przy minimalnym poziomie czułości aparatu ISO.
Jest przydatne zwłaszcza przy fotografii produktowej oraz macro.
Wykonanie zdjęcia ze światłem ciągłym przy przysłonie f16 i ISO 100 w dodatku z takim czasem, aby nie było poruszone to wielkie wyzwanie.
Jeżeli chodzi o światło błyskowe, takie zadanie jest po prostu banalnie proste, tu nie ma co nie wyjść i to przy pierwszej próbie.
Minusy światła błyskowego:
- Trudność w podglądzie efektu:
Błyskowe lampy działają tylko przez krótki czas podczas migawki, co utrudnia podgląd efektu oświetlenia przed wykonaniem zdjęcia.
Wymaga to praktyki i doświadczenia w oszacowaniu, jak światło wpłynie na końcowy obraz. - Koszt:
Profesjonalne lampy błyskowe mogą być drogie, szczególnie gdy potrzebujemy wielu źródeł światła.
Można jednak poszukać tańszych alternatyw takich jak marki mniej renomowane lub lampy reporterskie, które w wielu dziedzinach fotografii świetnie zastąpią duże i kosztowne lampy studyjne.
Światło ciągłe:
Plusy światła ciągłego:
- Podgląd efektu pracy przed zrobieniem zdjęcia:
Jedną z największych zalet światła ciągłego jest to, że możemy zobaczyć dokładnie, jak będzie wyglądało oświetlenie przed wykonaniem zdjęcia.
To ułatwia korygowanie ustawień i eksperymentowanie z różnymi stylami, zwłaszcza jeżeli brakuje Tobie jeszcze doświadczenia w pracy z błyskiem. - Łatwość ustawienia:
Nie trzeba martwić się czasem trwania błysku czy synchronizacją z migawką. Światło ciągłe jest po prostu włączone i gotowe do użycia, co sprawia, że jest idealne dla początkujących lub podczas sesji, gdzie szybkość działania jest kluczowa.
Jednak z drugiej strony, mocno ograniczona moc światła ciągłego, bardzo często może narzucać takie ustawienia aparatu, które będą powodować kompromis w jakości zdjęć. - Wszechstronność:
Światło ciągłe jest doskonałe do filmowania, można też w łatwiejszy sposób zmieniać jego odcień, stosując np. lampy LED o zmiennej temperaturze barwy białej.
- Gotowość do działania:
Lampy światła ciągłego nie wymagają czasu na naładowanie, dzięki czemu można fotografować w trybie seryjnym. Lampy błyskowe, zwłaszcza większej mocy lub te z bardziej budżetowej półki cenowej, wymagają pewnego czasu na naładowanie się przed kolejnym błyskiem.
Minusy minusy światła ciągłego:
- Wysoka emisja ciepła:
Lampy ciągłe, nawet te diodowe, generują znaczną ilość ciepła, co może być problematyczne zarówno dla modeli, jak i fotografów, szczególnie podczas długich sesji. - Mniej intensywne światło:
W porównaniu do lamp błyskowych, światło ciągłe może być mniej intensywne, co może wymagać stosowania dodatkowych źródeł światła lub wyższych ustawień ISO. - Możliwość poruszenia zdjęcia:
Przy stosowaniu lamp światła ciągłego o wiele łatwiej jest zrobić zdjęcie nieostre lub poruszone. Dzieję się tak dlatego, że nawet bardzo krótki czas ekspozycji jest nadal dłuższy niż czas trwania błysku. - Wpływ światła zewnętrznego
Jeżeli chcesz świadomie kreować światło na zdjęciu za pomocą światła ciągłego, w większości przypadków, spotkasz się z potrzebą wyciemnienia pomieszczenia, wyłączenia wszystkich świateł, zakryciem okien, a nawet wyłączeniem monitora komputerowego.
Światło ciągłe jest na tyle słabe, że każde inne światło zewnętrzne jest wstanie z nim konkurować i wpraszać się w kadr z niechcianymi światłami, cieniami oraz zafarbami.
Można to wyeliminować bez najmniejszego wysiłku stosując światło błyskowe.
Podsumowując:
Wybór między światłem błyskowym, a ciągłym zależy od indywidualnych preferencji, rodzaju fotografii i budżetu.
Oba rodzaje światła mają swoje miejsce w studiach fotograficznych i mogą być wykorzystywane z powodzeniem, pod warunkiem, że są odpowiednio stosowane i kontrolowane.
Po niemal dekadzie pracy w studiu fotograficznym i przeprowadzeniu setek sesji zdjęciowych, zarówno portretowych jak i reklamowych, studyjnych, mobilnych i plenerowych, sytuacja krystalizuję się na tyle wyraźnie, że mogę powiedzieć z całą odpowiedzialnością, że…
Bezapelacyjnych, dla celów fotograficznych, zwycięzcą jest światło błyskowe.
Mając do wyboru zarówno jedno i drugie, po światło ciągłe sięga się niezwykle rzadko i tylko w wybranych sytuacjach, których jest naprawdę niewiele.
W pełni opłaca się zatem podjąć trud nauki pracy w oświetleniu błyskowym, przełamać swoje obawy i cieszyć się mocą i jakością światła, które ostatecznie pozwala na absolutnie wszystko i w każdych warunkach.