Menu Zamknij

Co wybrać w studiu, światło ciągłe czy błyskowe?

Światło ciągłe czy błyskowe

W świecie fotografii, wybór odpowiedniego źródła światła jest kluczowy dla osiągnięcia pożądanych efektów.
Dwa główne rodzaje światła stosowane w studiach fotograficznych to światło błyskowe i ciągłe.
Każde z nich ma swoje unikalne zalety i wady, które warto rozważyć przed podjęciem decyzji.

Światło błyskowe:

Plusy światła błyskowego:

  1. Mocne i skoncentrowane światło:
    Błyskowa lampa dostarcza intensywne światło, które jest idealne do precyzyjnego oświetlenia obiektu.
    Można łatwo kontrolować intensywność i kierunek światła, co daje dużą elastyczność w kreowaniu zdjęć.

  2. Krótki czas trwania błysku:
    To oznacza, że ​​można zamrozić ruch obiektu nawet przy szybkich akcjach.
    Jest to nieocenione w fotografii sportowej lub portretowej i reklamowej, gdzie chcemy uniknąć rozmycia ruchu fotografowanych obiektów, oraz poruszenia aparatu.

  3. Niska emisja ciepła:
    W przeciwieństwie do światła ciągłego, lampy błyskowe generują minimalne ciepło, co jest korzystne w przypadku długich sesji fotograficznych.

  4. Komfort pracy z modelami:
    Błysk lamp, pomimo swojej mocy trwa tak krótko, że nie jest męczący dla fotografów ani dla modeli.
    Zatem jeżeli chcesz pracować z różnymi wartościami nastaw aparatu, zwłaszcza bardziej przymkniętą przysłoną i niskim ISO, ilość potrzebnego  światła ciągłego będzie tak duża, że Twoi modele będą mrużyć oczy i zachowywać się mało naturalnie na planie zdjęciowym.
    W przypadku błysku ten problem całkowicie odpada.

  5. Odseparowanie od światła zastanego:
    Lampa błyskowa jest na tyle silnym źródłem światła, że po ustawieniu ekspozycji aparatu, dostosowanej do mocy błysku, inne źródła światła takie jak lampy na suficie, światło z okien monitorów itp. Zwyczajnie znika, ponieważ jest za słabe, aby konkurować z błyskiem.
    Zatem można wykonać zdjęcie w 100% planując kierunkowość, charakter i kolor światła, fotografując nawet w jasnych pomieszczeniach.

  6. Możliwość używania bardzo dużych wartości przysłony przy minimalnym poziomie czułości aparatu ISO.
    Jest przydatne zwłaszcza przy fotografii produktowej oraz macro.
    Wykonanie zdjęcia ze światłem ciągłym przy przysłonie f16 i ISO 100 w dodatku z takim czasem, aby nie było poruszone to wielkie wyzwanie.
    Jeżeli chodzi o światło błyskowe, takie zadanie jest po prostu banalnie proste, tu nie ma co nie wyjść i to przy pierwszej próbie.

Minusy światła błyskowego:

  1. Trudność w podglądzie efektu:
    Błyskowe lampy działają tylko przez krótki czas podczas migawki, co utrudnia podgląd efektu oświetlenia przed wykonaniem zdjęcia.
    Wymaga to praktyki i doświadczenia w oszacowaniu, jak światło wpłynie na końcowy obraz.
  2. Koszt:
    Profesjonalne lampy błyskowe mogą być drogie, szczególnie gdy potrzebujemy wielu źródeł światła.
    Można jednak poszukać tańszych alternatyw takich jak marki mniej renomowane lub lampy reporterskie, które w wielu dziedzinach fotografii świetnie zastąpią duże i kosztowne lampy studyjne.

Światło ciągłe:

Plusy światła ciągłego:

  1. Podgląd efektu pracy przed zrobieniem zdjęcia:

    Jedną z największych zalet światła ciągłego jest to, że możemy zobaczyć dokładnie, jak będzie wyglądało oświetlenie przed wykonaniem zdjęcia.
    To ułatwia korygowanie ustawień i eksperymentowanie z różnymi stylami, zwłaszcza jeżeli brakuje Tobie jeszcze doświadczenia w pracy z błyskiem.
  2. Łatwość ustawienia:
    Nie trzeba martwić się czasem trwania błysku czy synchronizacją z migawką. Światło ciągłe jest po prostu włączone i gotowe do użycia, co sprawia, że jest idealne dla początkujących lub podczas sesji, gdzie szybkość działania jest kluczowa.
    Jednak z drugiej strony, mocno ograniczona moc światła ciągłego, bardzo często może narzucać takie ustawienia aparatu, które będą powodować kompromis w jakości zdjęć.
  3. Wszechstronność:
    Światło ciągłe jest doskonałe do filmowania, można też w łatwiejszy sposób zmieniać jego odcień, stosując np. lampy LED o zmiennej temperaturze barwy białej.
  1. Gotowość do działania:
    Lampy światła ciągłego nie wymagają czasu na naładowanie, dzięki czemu można fotografować w trybie seryjnym. Lampy błyskowe, zwłaszcza większej mocy lub te z bardziej budżetowej półki cenowej, wymagają pewnego czasu na naładowanie się przed kolejnym błyskiem.


Minusy minusy światła ciągłego:

  1. Wysoka emisja ciepła:
    Lampy ciągłe, nawet te diodowe, generują znaczną ilość ciepła, co może być problematyczne zarówno dla modeli, jak i fotografów, szczególnie podczas długich sesji.

  2. Mniej intensywne światło:
    W porównaniu do lamp błyskowych, światło ciągłe może być mniej intensywne, co może wymagać stosowania dodatkowych źródeł światła lub wyższych ustawień ISO.

  3. Możliwość poruszenia zdjęcia:
    Przy stosowaniu lamp światła ciągłego o wiele łatwiej jest zrobić zdjęcie nieostre lub poruszone. Dzieję się tak dlatego, że nawet bardzo krótki czas ekspozycji jest nadal dłuższy niż czas trwania błysku.

  4. Wpływ światła zewnętrznego
    Jeżeli chcesz świadomie kreować światło na zdjęciu za pomocą światła ciągłego, w większości przypadków, spotkasz się z potrzebą wyciemnienia pomieszczenia, wyłączenia wszystkich świateł, zakryciem okien, a nawet wyłączeniem monitora komputerowego.
    Światło ciągłe jest na tyle słabe, że każde inne światło zewnętrzne jest wstanie z nim konkurować i wpraszać się w kadr z niechcianymi światłami, cieniami oraz zafarbami.
    Można to wyeliminować bez najmniejszego wysiłku stosując światło błyskowe.

Podsumowując:

Wybór między światłem błyskowym, a ciągłym zależy od indywidualnych preferencji, rodzaju fotografii i budżetu.
Oba rodzaje światła mają swoje miejsce w studiach fotograficznych i mogą być wykorzystywane z powodzeniem, pod warunkiem, że są odpowiednio stosowane i kontrolowane.

Po niemal dekadzie pracy w studiu fotograficznym i przeprowadzeniu setek sesji zdjęciowych, zarówno portretowych jak i reklamowych, studyjnych, mobilnych i plenerowych, sytuacja krystalizuję się na tyle wyraźnie, że mogę powiedzieć z całą odpowiedzialnością, że…

Bezapelacyjnych, dla celów fotograficznych, zwycięzcą jest światło błyskowe.

Mając do wyboru zarówno jedno i drugie, po światło ciągłe sięga się niezwykle rzadko i tylko w wybranych sytuacjach, których jest naprawdę niewiele.

W pełni opłaca się zatem podjąć trud nauki pracy w oświetleniu błyskowym, przełamać swoje obawy i cieszyć się mocą i jakością światła, które ostatecznie pozwala na absolutnie wszystko i w każdych warunkach.

Zobacz też