Menu Zamknij

Zrozumienie wartości ISO w aparatach Fotograficznych: Przewodnik dla początkujących

Czułość ISO

Fotografia to fascynujące hobby, które pozwala nam zatrzymać chwile i uchwycić piękno otaczającego nas świata.
Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na jakość zdjęć, jest wartość ISO.
Co to jest ISO, jakie są plusy i minusy stosowania wysokiego i niskiego ISO, oraz jaki wpływ ma na przejścia tonalne w kolorze?
Oto przewodnik, który pomoże Ci zrozumieć te zagadnienia i ułatwi podjęcie pierwszych kroków w świecie fotografii.

ISO to międzynarodowa norma określająca czułość matrycy aparatu na światło.
Im wyższa wartość ISO, tym bardziej czuła jest matryca na światło, co pozwala na robienie zdjęć w warunkach słabego oświetlenia bez konieczności stosowania dodatkowego oświetlenia.
Standardowe wartości ISO w aparatach cyfrowych zaczynają się od około 100 i mogą sięgać nawet 102400 lub więcej w niektórych profesjonalnych modelach.

Niskie ISO
  1. Wyższa jakość obrazu:
    Niskie wartości ISO, takie jak ISO 100 czy 200, pozwalają uzyskać zdjęcia o najwyższej jakości z minimalnym szumem.
  2. Lepsze przejścia tonalne:
    Przy niskim ISO przejścia tonalne w kolorze są bardziej płynne i naturalne, co jest szczególnie ważne w fotografii krajobrazowej i portretowej.
  3. Większa szczegółowość:
    Zdjęcia wykonane przy niskim ISO są bardziej szczegółowe, co jest istotne przy drukowaniu dużych formatów.
  1. Wymagane dobre oświetlenie:
    Niskie wartości ISO wymagają dobrego oświetlenia, co może być problematyczne w ciemniejszych warunkach.
  2. Dłuższy czas naświetlania:
    Aby uzyskać odpowiednią ekspozycję przy niskim ISO, często konieczne jest wydłużenie czasu naświetlania, co zwiększa ryzyko poruszenia zdjęcia.
Wysokie ISO
  1. Lepsze zdjęcia w słabym świetle:
    Wysokie wartości ISO, takie jak ISO 3200 czy 6400, umożliwiają robienie zdjęć w warunkach słabego oświetlenia bez konieczności stosowania lampy błyskowej.
  2. Krótszy czas naświetlania:
    Wysokie ISO pozwala na skrócenie czasu naświetlania, co jest korzystne przy fotografowaniu szybko poruszających się obiektów.
  1. Większy szum:
    Głównym problemem wysokiego ISO jest szum, który objawia się jako ziarnistość na zdjęciach. Szum powstaje, ponieważ wyższe czułości ISO wymagają większego wzmocnienia sygnału z matrycy, co prowadzi do większej ilości zakłóceń.
  2. Gorsze przejścia tonalne:
    Przy wysokim ISO przejścia tonalne mogą być mniej płynne, a kolory mogą stracić na intensywności.
  3. Mniejsza szczegółowość:
    Szum i mniejsze przejścia tonalne przy wysokim ISO mogą skutkować utratą szczegółów w zdjęciach.

Szum w fotografii to zakłócenia, które pojawiają się na zdjęciach w postaci ziarnistości.
Jest to zjawisko, które wynika z wzmocnienia sygnału w matrycy aparatu przy wysokich wartościach ISO. Szum może być szczególnie widoczny w jednolitych partiach obrazu, takich jak niebo czy cienie, i może negatywnie wpływać na jakość zdjęć.

Szum na zdjęciu

Tak, Szum to też środek wyrazu.
Możesz go zastosować w przemyślany sposób. Istnieją zdjęcia, które wręcz proszą się o odrobinę lub więcej niż odrobinę szumu.
Czasami, zwłaszcza podczas wykonywania fotografii czarno-białej, szum potrafi nadać zdjęciom właściwą wyrazistość i przyjemną fakturę obrazu.
Zatem ani nie musisz unikać szumu za wszelka cenę – on też chce istnieć 😉

  1. Używaj najniższego możliwego ISO:
    Staraj się korzystać z najniższych wartości ISO, które pozwalają uzyskać odpowiednią ekspozycję.
  2. Oświetlenie:
    Stosowanie dodatkowego oświetlenia może pomóc w utrzymaniu niskiego ISO.
  3. Redukcja szumu w postprodukcji:
    W programach do edycji zdjęć, takich jak Adobe Lightroom czy Photoshop, dostępne są narzędzia do redukcji szumu.

Zrozumienie wartości ISO i jej wpływu na zdjęcia jest kluczowe dla każdego początkującego fotografa. Zarówno niskie, jak i wysokie wartości ISO mają swoje plusy i minusy, a ich zastosowanie zależy od warunków oświetleniowych i zamierzonych efektów.

Pamiętaj, że szum to naturalny element fotografii cyfrowej, który można minimalizować za pomocą odpowiednich technik. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o podstawach fotografii i nauczyć się, jak robić lepsze zdjęcia, zapraszamy do zapoznania się z naszym kursem on-line.

Oferujemy kompleksową wiedzę i praktyczne wskazówki, które pomogą Ci stać się lepszym fotografem!

Zapisz się już dziś i odkryj tajniki fotografii z naszym kursem dla początkujących!

Zobacz też