Menu Zamknij

Co trzeba wiedzieć, aby zrobić dobry packshot

Jak zrobić dobry packshot.

Jest zła, ale też i dobra wiadomość!

Najpierw ta zła wiadomość, abyśmy mieli ją szybko za sobą:
Nie ma żadnego automatycznego rozwiązania na wykonanie doskonałych packshotów za pomocą “magicznych” narzędzi typu namiot bezcieniowy, maszyna do robienia packshotów, aplikacji na telefon, rozwiązań opartych na AI  (przynajmniej na rok 2024).
Te wszystkie rozwiązania mogą dawać pewne uśrednione wyniki, które przy niektórych produktach poradzą sobie całkiem dobrze, przy wielu przeciętnie ale akceptowalnie, przy większości wcale.

A teraz dobra wiadomość:
Wcale takich “magicznych” narzędzi nie potrzebujesz – choć nie da się ukryć, super by było, gdyby istniały.

Zatem co trzeba umieć, aby zrobić dobry packshot.

Trzeba mieć świadomość, że dobry packshot to dbałość o szczegół i trzymanie się pewnych określonych zasad, jeśli się tego trzymasz, nie możesz zrobić złych packshotów.

Punkt 1
Rozumienie wpływu światła na wygląd powierzchni.

Masz pokazać dokładny wygląd faktury powierzchni przedmiotu, zatem musisz wiedzieć jaki kąt padania światła, pochodzący z jakiego modyfikatora, jest w stanie pokazać gładkość szkła, chropowatość niektórych tworzyw sztucznych czy aksamitność tkaniny.

Sposób oświetlania będzie odmienny właściwie dla każdego typu powierzchni, włączając w to zastosowaną odległość źródła światła, jego charakter bezpośredniego czy też odbitego świecenia, jego polaryzację itp.

Każdy przedmiot, a nawet każda jego część wymaga zupełnie innego oświetlenia, zatem w tym wypadku rozwiązania typu namiot bezcieniowy itp. pozwolą na wykonanie w sposób zawodowy jedynie wybranych przedmiotów.

Dzieje się tak dlatego że tego typu rozwiązania oferują to samo światło, z tych samych kierunków i z tej samej odległości w dodatku o tym samym charakterze. Jest to zatem dokładnie coś odwrotnego niż to czego potrzebujemy.

Dlatego w reklamach rozwiązań, które mają wykonać same za nas wykonać packshoty, bez posiadania przez nas wiedzy na ten temat, można spotkać dwie grupy przykładowych fotografowanych przedmiotów.
Do pierwszej grupy należą przedmioty, które akurat idealnie wpasowały się w kąty świecenia i charakter światła który oferują nieruchome elementy namiotów bezcieniowych itp. rozwiązań.

Do drugiej grupy zaliczyć można profesjonalnie wykonane zdjęcia produktów, wklejone Photoshopie w namiot bezcieniowy (zwróć na to uwagę przeglądając materiały reklamowe tych rozwiązań)

Czy to źle, że takie rozwiązania są na rynku? Oczywiście, że nie! Jeżeli priorytetem jest czas i szybkość działania bez zwracania na uwagi na jakość detali w zdjęciu, to ok.

Jeśli jednak zdjęcia produktów mają konkurować z milionami innych warto zdać sobie sprawę, że to zrozumienie światła jest kluczem do dobrych zdjęć produktowych i nie zrobi tego za nas żaden automat.

Zaoszczędzi to też Tobie wiele czasu spędzonego na próbach zrobienia profesjonalnych zdjęć w narzędziach, w których można uzyskać jedynie i w porywach, zadowalające efekty pełne kompromisów w sferze jakości.

Ciekawostka o tzw. przedmiotach z trudnymi powierzchniami:

Czy wiesz, że jeżeli znasz kilka prostych zasad, to najłatwiejszymi do sfotografowania  i wycięcia z tła przedmiotami, są przedmioty szklane, metalowe (zwłaszcza te błyszczące), oraz białe przedmioty na białym tle? Serio!

Na warsztatach fotografii produktowej w Image Foto, uczymy w jaki sposób oświetlić każdą powierzchnię, aby niezależnie od tego z czego jest wykonana i jaki ma kolor, pokazać wszystkie jej cechy.

Punkt 2
Rozumienie koloru

Każdy sprzedawca oferujący w internecie swój produkt chce, aby kolor produktu na zdjęciu był jak najbliższy oryginałowi.
Super też, aby kolor produktu był taki sam niezależnie od tego w jakiej przeglądarce internetowej zdjęcie zostanie otwarte.

Jednak, aby tak się stało dobrze jest, a właściwie trzeba:

  • posiadać wiedzę o różnicach pomiędzy przestrzeniami kolorów sRGB oraz AdobeRGB
  • wiedzieć w jaki sposób konwertować te przestrzenie między sobą, aby nie zmienić barw na zdjęciu.
  • w jaki sposób posługiwać się korektą balansu bieli za pomocą takich narzędzi jak szara karta podczas wywoływania plików RAW
  • wiedzieć jakie źródła światła dają w ogóle możliwość sfotografowania właściwie koloru i jaki parametr za to odpowiada.
  • posiadać odpowiedni monitor i wiedzę na temat jego REGULARNEJ kalibracji.
  • posiadać wiedzę na temat czym są profile ICC

Ciekawostka o kolorze:

  • Czy wiesz, że podczas pracy z fotografią produktową nie ma żadnego znaczenia w jaki sposób ustawisz balans bieli w aparacie oraz ile kelvinów ma Twoje źródło światła?
  • Czy wiesz, że większość sklepów internetowych pokazuję różne kolory tych samych produktów w zależności od tego w jakiej przeglądarce klient otworzy ich stronę internetową, a można temu zaradzić jednym kliknięciem podczas edycji zdjęcia?

Na warsztatach fotografii produktowej w Image Foto, uczymy w jaki sposób zadbać o kolor, począwszy od konfiguracji aparatu, a skończywszy na publikacji zdjęcia.

Punkt 3
Rozumienie głębi ostrości

Produkt wycięty z tła lub wstawiony na białe tło wygląda dobrze pod pewnym, bardzo ważnym warunkiem.
Tym warunkiem jest ostrość w pełnym zakresie kadru, czyli od najbliższego elementu po ostatni element produktu.

Zazwyczaj nie ma problemu z fotografią dużych przedmiotów.
Wykonanie zdjęcia szafce lub lodówce, z jednym punktem ostrości ustawionym w okolicach ⅓ głębokości produktu, często załatwia sprawę.

Jednak im mniejszy staje się przedmiot, jego ostre fotografowanie staje się niezłym wyzwaniem.
Warto wtedy posiadać wiedzę na temat:

  • doboru odpowiedniego obiektywu w kwestii właściwej przysłony, możliwości zbliżania się do małych przedmiotów, aby wypełnić kadr. 
  • doboru odpowiedniego body posiadającego funkcję automatycznego  bracketigu ostrości.
  • wiedzy w jaki sposób połączyć wiele zdjęć w jedno za pomocą programu Photoshop lub programów specjalizowanych, które zrobią to 10 razy szybciej i dokładniej!

Ciekawostka o ostrości:

Czy wiesz, że, aby wykonać perfekcyjnie ostry packshot samochodu wystarczy od jednego do kilku zdjęć, ale maleńki kolczyk może wymagać np. 20 lub 30 ujęć?

Na warsztatach fotografii produktowej w Image Foto, jak wykorzystać odległość hiperfokalną, gdzie najlepiej ustawiać punkt ostrości i w jaki sposób rozszerzać głębię ostrości zaawansowanymi technikami, automatyzującymi pracę.

Punkt 4
Szybkość pracy

Czy zdarzyło się Tobie kiedyś fotografowanie i edytowanie przedmiotu, który wydawał się prosty ale wyszedł z tego dzień pracy i niezadowalający efekt końcowy?
Jeśli tak, to witaj w klubie, bo mi się zdarzyło nie raz. Jednak na szczęście dla mnie, to już przeszłość i mam nadzieję, że dla Ciebie niebawem również.

Jeżeli nie masz odpowiedniej wiedzy, oraz właściwego do wykonania danego zadania sprzętu, możesz metodą prób i błędów wykonać dobre zdjęcie, prawie każdego przedmiotu.
Jednak każdy z nas wie, że czas to pieniądze, zatem istotne staje się czy zdjęcie wraz z edycją zajmie Tobie 15 minut czy też 15 godzin.

Możesz mieć absolutna pewność, że właściwe przygotowanie przedmiotu do fotografii, odpowiednie narzędzia użyte do stworzenia środowiska bezcieniowego oraz wiedza na temat narzędzi automatyzujących pracę w programie Photoshop, skrócą wielokrotnie czas pracy nad każdym zdjęciem.

Ciekawostki o szybkości pracy:

  • Czy wiesz że trwałe pozbycie się namiotu bezcieniowego redukuję cienie pod przedmiotem, których chcesz wyciąć z tła, oraz niechciane odbicia na powierzchniach o 100%?
    Pozwoli to Tobie zaoszczędzić godziny pracy spędzone na wycinaniu przedmiotów z tła i edycji powierzchni przedmiotów.
  • Czy wiesz, że trwałe pozbycie się „kapitalnych świetlówek fotograficznych, („dobrych bo przecież 5500K”) i zastąpienie ich światłem błyskowym, w jednej sekundzie odcina Ciebie od kilkunastu problemów z jakością zdjęć i szybkością pracy?
  • Czy wiesz, że przedmioty często retuszuję się w programie Photoshop tymi samymi technikami co portrety? Pozwala to zaoszczędzić dużo pracy podczas ustawiania oświetlenia.
  • Czy wiesz, że z przedmiotu sfotografowanego w jednym kolorze możesz wykonać wszystkie jego wersję kolorystyczne od śnieżnobiałej po czarną z zachowaniem struktury powierzchni i to posługując się tylko jednym lub dwoma narzędziami w programie Photoshop?

Na warsztatach fotografii produktowej w Image Foto, uczymy w jaki sposób ułożyć wszystkie elementy powyższej układanki, jeden po drugim.
Uczymy w jaki sposób, wdrożyć prawidłowy sprzęt i wiedzę, która służą dobrym i szybkim wynikom pracy oraz w jaki sposób zautomatyzować proces wykonywania i edycji zdjęć produktowych typu packshot.

Punkt 5
Dobór właściwego sprzętu oświetleniowego

Kilka informacji o świetle błyskowym w fotografii produktowej:

Światło błyskowe ma absolutnie wszystko co da Tobie maksimum możliwości, ponieważ błysk to:

  • Wystarczająca moc – zawsze i bez wyjątków.
  • Zamrażanie sceny, samą szybkością błysku.
  • Zapewnienie idealnych kolorów produktu.
  • Możliwość pracy z dowolną przysłoną przy dowolnym ISO.
  • Brak potrzeby przestawiania nastaw w aparacie podczas pracy.
  • Automatyczne odcięcie kadru od światła zastanego pochodzącego z okien, lamp użytkowych, monitorów itp. Czyli zero niechcianych świateł, cieni, odbić, zafarbów w kolorze i to bez Twojej interwencji i pamiętania o tym wszystkim.

Czy potrzebujesz jeszcze jakiegoś powodu, aby przejść na światło błyskowe?
Bo mi w zupełności wystarczy 😉

Kilka informacji o świetle ciągłym w fotografii produktów:

Niektóre przedmioty, zwłaszcza niewielkie, wymagające wykonania wielu zdjęć w celu ich późniejszego połączenia za pomocą focus stackingu (biżuteria itp.) można, a nawet wygodniej jest wykonywać, świecąc ciągłymi źródłami światła.

Ważne jest jednak, aby było to światło przeznaczone do fotografii, czyli po pierwsze nie powodowało migotania (w wielu przypadkach uniemożliwi to Tobie pracę z cichą migawką) oraz, aby posiadało odpowiedni współczynnik CRI odpowiadający za sposób rejestrowania barw w równomierny sposób.

Na rynku jest dostępnych wiele dobrych np. diodowych źródeł światła posiadających te cechy.

Unikaj jednak, dostępnych na wielu aukcjach internetowych, świetlówek nazywanych fotograficznymi, tylko z tego powodu, że rażą w oczy więc pewnie są mocne i mają określoną ciepłotę świecenia np. 5500 K – ten parametr nie ma najmniejszego znaczenia dla fotografii, zwłaszcza produktowej.
Liczą się zupełnie inne rzeczy.

Ponadto te źródła światła, pomimo, że rażą w oczy, w porównaniu z pierwszym z brzegu światłem błyskowym, są tak naprawdę jak przygasającą świeczka w środku stumilowego lasu, podczas styczniowej śnieżycy w dodatku podczas mgły i naprawdę niewiele można nimi sfotografować.

Fotografowanie taką „świeczką”, zwłaszcza przy przysłonach stosowanych w fotografii produktowej, jest naprawdę szalonym wyzwaniem.

Takie świetlówkowe źródła światła nie mają też regulacji mocy, jak dobre lampy LED lub lampy błyskowe, zatem odpadają całkowicie jako profesjonalne źródło oświetlenia.

Wybieraj zatem mądrze oświetlenie, polecam w większości przypadków lampy błyskowe, oraz tam gdzie jest to wskazane, dobrej klasy oświetlenie ciągłe LED. Np. takie – LINK

Ciekawostki o świetle błyskowym:

  • Czy wiesz, że fotografując np. szklankę przy pomocy światła błyskowego możesz to zrobić w pomieszczeniu z włączonymi  lampami na suficie, pełnym monitorów komputerowych oraz z otwartymi oknami w jasny słoneczny dzień i żaden z tych elementów nie odbiję się w szkle?
  • Czy wiesz, że stosując światło błyskowe nie jesteś wstanie wykonać poruszonego zdjęcia, fotografując z ręki przy czasie np. 5 sekund? 
  • Czy wiesz, że fotografując światłem błyskowym możesz stosować zawsze najniższe ISO jakie masz w aparacie i zawsze ten sam czas ekspozycji?

To tylko niewielka, jednak bardzo ważna część tego co warto wiedzieć o fotografii produktowej typu packshot i sposobach jej wykonywania.

Jeżeli potrzebujesz kompletu informacji i wiedzę całkowicie uporządkowaną, popartą ćwiczeniami praktycznymi, przyjrzyj się naszej ofercie warsztatów fotografii produktowej.

Na naszych kursach otrzymasz bardzo dużo wiedzy, będziesz też mógłmogła zadać wszystkie nurtujące Ciebie pytania.


Link do cyklicznie odbywających się warsztatów grupowych  – link

Link do personalizowanych kursów indywidualnych – link

Zobacz też